Att skriva för spel

En blogg om scriptwriting, storytelling och allmänt skrivande

Hur viktig är storyn i ett spel?

leave a comment »

Hur viktig storyn är i ett spel beror lite på vad det är för slags spel. Vill vi uppnå en emotionell koppling mellan spelaren och spelkaraktären, eller vill vi bara ge spelaren en snabb adrenalinrusch?

Vad pandor gör när de inte sitter och äter bambu.

Spel som Tekken behöver inte alltid en tung story.

En spelserie som Tekken där man bara ska slå skiten ur sin motståndare kan utan problem ha en ganska tunn story, även om den finns där. Även spel där man direkt hamnar i en allmänt bekant kontext kan vara lite enklare i berättandet, exempelvis många andra världskriget-FPS där man placeras mitt i ett välkänt krig med ett ofta självklart mål (döda Hitler, fort!).

Spelserier som exempelvis Metal Gear Solid och Final Fantasy behöver däremot rätt tunga och bra storys för att överhuvudtaget vara underhållande. Tänk dig om till exempel Metal Gear Solid hade en riktigt tunn story. Då skulle spelet kanske enbart handla om att ligga under en pansarvagn och gömma sig. Så är det dock inte, som tur är. Det är oftast spelen med storys som är välskrivna som fullständigt slukar in oss i spelets egen värld (med detta sagt menar jag inte att ovan nämnda spelserier alltid lyckats med det).

Förr i tiden var det inte så noga med storytelling. Idag är dock spel mycket mer avancerade och komplexa. Det finns större möjligheter att fånga in spelaren i spelvärlden. Det betyder inte att berättandet måste vara komplext i sig, men det måste bli bättre. Det räcker oftast inte längre med att rädda prinsessan och käka svamp på vägen.

Många spel skulle bli bättre om spelutvecklare vågade satsa mer på storyn. Den ska inte vara något som efterhandskonstrueras utan den borde komma in mycket tidigare i utvecklingen. Tyvärr får jag ofta känslan av att många spelutvecklare inte bryr sig speciellt mycket om storyn, så länge den är “ok” och spelet ser coolt ut. Varför prioriteras den så lågt i spel när den i exempelvis filmvärlden är något som finns innan filmen ens har en regissör? Jag tycker att det är dags för berättandet att få minst lika mycket respekt i spelbranschen som exempelvis grafiken och programmeringen.

Written by Cyberdemonen

2009/04/19 den 10:48

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: